Jooga on paljon enemmän kuin fyysisiä harjoituksia. Se on kokoelma fyysisiä, mentaalisia ja henkisiä harjoituksia, joiden tarkoituksena on saada hyvä terveys, mielen tasapaino ja edistää henkistä kasvua. Jooga on muinaista intuitiivistä tiedettä, joka auttaa meitä tuntemaan sisimmän itsemme ja ilmaisemaan korkeinta potentiaaliamme. Eettiset periaatteet, kuten väkivallasta pidättyminen ja totuudellisuus, muodostavat joogaharjoituksen perustan. Fyysisiin harjoituksiin kuuluvat jooga-asanat, palvelun harjoittaminen, ruokavalio ja paasto.

Joogaharjoitukset eli asanat ovat kevyitä liikkeitä ja asentoja, joissa kehon liike yhdistetään hengityksen hallintaan. Ne kehittävät tasapainoa, elinvoimaisuutta, keskittymistä, mielen puhtautta, rentoutumista ja notkeutta. Ananda Marga antaa opetusta eri joogaharjoituksiin kaikenikäisille ihmisille.

Joogan kuusi koulukuntaa

  • Bhakti-jooga – henkisen rakkauden jooga. Bhakti-joogan käytäntöjä ovat mantrojen toisto, henkiset laulut ja henkisten opetusten jakaminen.
  • Jinana-jooga – tiedon jooga. Jinana-joogan käytännöissä keskitytään tutkimaan henkisesti perimmäisen todellisuuden luonnetta ja pyritään näkemään kaiken ykseys.
  • Karma-jooga – epäitsekkään palvelun jooga. Karma-jooga keskittyy epäitsekkääseen toimintaan ja työskentelyyn.
  • Raja-jooga – Patainjalin kehittämä klassinen koulukunta joka tunnetaan myös nimellä Astanga-jooga. Raja-jooga keskittyy mielen hallitaan ja tietoisuuden vetämiseen pois ulkoisista kohteista
  • Hatha-jooga – pyritään mielen hallintaan harjoittamalla asanoita ja hengitysharjoituksia. Hatha-joogan mukaan kehon on väline valaistumiseen: vain puhdistamalla ja hallitsemalla kehoa voi valaistumisen saavuttaa.
  • Tantra-jooga – jooga jonka avulla kundalinii saadaan herämään ja voidaan hallita chakroja, henkisen energian keskuksia. Tantra keskeisiä käytäntöjä ovat mantra ja chakroihin liittyvä visualisointi. Valaistuneen henkisen mestarin rooli on myös tärkeä.

Ananda Margan järjestelmä on synteesi olennaisten osien kaikkien kuuden koulukunnan olennaisista osista. Se tunnetaan myös nimellä Rajadhiraja-jooga.

Joogan kahdeksan askelta

Klassinen joogan järjestelmä, jonka systematisoi suuri opettaja Patainjali 2100 vuotta sitten, koostuu kahdeksasta osasta ja se tunnetaan nimella astanga-jooga.

  • Yama – käytännön moraalisia periaatteita, joiden avulla voimme elää tasapainoisesti muiden kanssa
  • Niyama – käytännön moraalisia periaatteita, jotka auttavat henkilökohtaista elämäämme.
  • Asana – joogaharjoituksia, jotka edistävät fyysistä, psyykkistä ja henkistä kehitystä
  • Pranayama – pranan eli vitaalienergian hallintaa hengitysharjoitusten avulla
  • Pratyahara – mielen vetäminen pois ulkoisista häiriötekijöistä
  • Dharana – mielen keskittäminen
  • Dhyana – meditaation harjoittaminen, keskittyminen tietoisuuteen
  • Samadhi – syvän ykseyden kokemus

Joogan suosituksia terveyden ylläpitoon

  • jooga-asanat
  • meditaatio
  • syvä rentoutuminen
  • terapeuttinen veden käyttö sisäisesti ja ulkoisesti
  • auringonotto
  • raikas ilma
  • positiivinen ajattelu
  • aikainen nousu aamuisin
  • tuore kasvisruoka
  • Tasapainoinen kehon, mielen ja hengen kehittäminen
  • luonnon yrttien käyttö

Joogien suosittelemä elämäntapa

  • nouseminen aikaisin aamulla
  • meditointi kahdesti päivässä
  • Joogaharjoituksia vähintään kerran päivässä
  • joogan ruokavalio (kasvisruokaaa ilman ruokia, joilla on negatiivinen vaikutus mieleen, kuten sipuli, valkosipuli ja sienet)
  • Päivittäinen hengellisten opetetusten tutkiminen
  • Viikoittainen ryhmämeditaatio
  • Paasto kahdesti kuukaudessa
  • Muiden palveleminen myös eläimille ja kasveille
    Living mukaan Yama ja Niyama (jooga koodi henkisten arvojen)
  • Osallistuminen henkisille retriiteille